Najczęściej zadawane pytania - FAQ
Wybierz grupę pytań:
- Świadczenia medyczne realizowane w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia
- Z jakich usług medycznych mogę skorzystać w bieżącym roku w placówkach Centrum Medycznego Luxmed w ramach aktualnej umowy z NFZ ?
CM Luxmed Lublin
- Podstawowa Opieka Zdrowotna - lekarz rodzinny
- Poradnia ortopedyczna
- Poradnia audiologiczna
- Poradnia diabetologiczna
- Poradnia gastroenterologiczna
- Poradnia hematologiczna
- Poradnia medycyny sportowej
- Poradnia neurologiczna
- Poradnia onkologiczna
- Poradnia pulmonologiczna
- Hospicjum domowe
- Kolposkopia w ramach Programu Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
- Mammografia w ramach Programu Profilaktyki Raka Piersi
- Kolonoskopia
- Gastroskopia
- Stomatologia
- Ośrodek rehabilitacji dziennej
- Poradnia rehabilitacyjna
- Fizjoterapia ambulatoryjna
- Program Badań Prenatalnych
- Rezonans Magnetyczny
- Tomografia Komputerowa
CM Luxmed Filia Biłgoraj
- Poradnia ginekologiczna
- Poradnia onkologiczna
- Badanie cytologiczne w ramach Programu Profilaktyki Raka Szyjki Macicy
- Mammografia w ramach Programu Profilaktyki Raka Piersi
CM Luxmed Filia Chełm
- Poradnia logopedyczna
- Poradnia ortopedyczna
- Poradnia endokrynologiczna
- Poradnia rehabilitacyjna
- Fizjoterapia ambulatoryjna
- Ośrodek rehabilitacji dziennej
- Jakie dokumenty stanowią dowód ubezpieczenia zdrowotnego?
W związku z wprowadzeniem systemu elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) weryfikacja uprawnień pacjentów odbywa się każdorazowo przed świadczeniem na podstawie numeru PESEL. W przypadku dziecka do 3. miesiąca życia, które może nie mieć jeszcze nadanego własnego numeru PESEL, prawo do świadczeń jest potwierdzone numerem PESEL rodzica lub opiekuna dziecka.
W przypadku braku zgłoszenia w systemie, pacjent jeśli potwierdza ubezpieczenie będzie miał możliwość wypełnienia oświadczenia o przysługującym pacjentowi prawie do świadczeń opieki zdrowotnej.
Na tej podstawie pacjent może być przyjęty w danym dniu bezpłatnie na usługę zakontraktowaną z NFZ lub mieć wystawioną receptę refundowaną na wizycie komercyjnej.
- Czy jeśli zapomnę dokumentu ubezpieczenia, a przychodzę do lekarza POZ lub do poradni w ramach NFZ będę przyjęty?
Od 01.01.2013 w związku z wprowadzeniem systemu elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) weryfikacja uprawnień pacjentów odbywa się każdorazowo przed świadczeniem na podstawie numeru PESEL. W przypadku dziecka do 3. miesiąca życia, które może nie mieć jeszcze nadanego własnego numeru PESEL, prawo do świadczeń jest potwierdzone numerem PESEL rodzica lub opiekuna dziecka.
W przypadku braku zgłoszenia w systemie, pacjent jeśli potwierdza ubezpieczenie będzie miał możliwość wypełnienia oświadczenia o przysługującym pacjentowi prawie do świadczeń opieki zdrowotnej. Na tej podstawie pacjent może być przyjęty w danym dniu bezpłatnie na usługę zakontraktowaną z NFZ. W związku z powyższym posiadanie przy sobie aktualnego dokumentu ubezpieczenia nie jest wymagane. Pacjent w rejestracji okazuje dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, w przypadku osób uczących się do 18 roku życia legitymacja szkolna oraz dowód biometryczny u dzieci) wraz z numerem PESEL.
- Czy przy podpisywaniu deklaracji przystąpienia do POZ muszę mieć dokument ubezpieczenia?
Od 01.01.2013 w związku z wprowadzeniem systemu elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) weryfikacja uprawnień pacjentów odbywa się każdorazowo przed świadczeniem na podstawie numeru PESEL. W przypadku dziecka do 3. miesiąca życia, które może nie mieć jeszcze nadanego własnego numeru PESEL, prawo do świadczeń jest potwierdzone numerem PESEL rodzica lub opiekuna dziecka.
W przypadku braku zgłoszenia w systemie, pacjent jeśli potwierdza ubezpieczenie będzie miał możliwość wypełnienia oświadczenia o przysługującym pacjentowi prawie do świadczeń opieki zdrowotnej. Na tej podstawie pacjent może być przyjęty w danym dniu bezpłatnie na usługę zakontraktowaną z NFZ. W związku z powyższym posiadanie przy sobie aktualnego dokumentu ubezpieczenia nie jest wymagane. Pacjent w rejestracji okazuje dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, w przypadku osób uczących się do 18 roku życia legitymacja szkolna oraz dowód biometryczny u dzieci) wraz z numerem PESEL.
- Czy lekarz na wizycie prywatnej ma możliwość wystawienia skierowania na badania laboratoryjne/diagnostyczne, rehabilitację, do poradni lub do szpitala w ramach NFZ?
W ramach leczenia komercyjnego lekarz nie może wystawiać skierowań na badania refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Wystawienie tego typu skierowań możliwe jest w tylko i wyłączenie w przypadku leczenia w poradniach i przychodniach, które podpisały w danym roku kalendarzowym umowę z wojewódzkim oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia. W większości przypadków na leczenie specjalistyczne wymagane jest skierowanie wystawione przez lekarza rodzinnego. Na badania specjalistyczne i rehabilitację pacjenta skierować może tylko i wyłączenie lekarz specjalista poradni NFZ, na podstawie udokumentowanej historii leczenia pacjenta w ramach tej poradni.
W sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia lekarz może wystawić skierowanie na leczenie szpitalne.
- Co mam zrobić jeśli system eWUŚ nie potwierdzi mojego ubezpieczenia?
W przypadku braku zgłoszenia w systemie, pacjent ma możliwość wypełnienia oświadczenia o przysługującym pacjentowi prawie do świadczeń opieki zdrowotnej, na podstawie którego może być przyjęty w danym dniu bezpłatnie na usługę zakontraktowaną z NFZ.
Pacjent w takiej sytuacji powinien jak najszybciej zweryfikować swoje ubezpieczenie u płatnika składek i z tym dokumentem zgłosić się do właściwego oddziału NFZ, gdzie powinien wyjaśnić brak zgłoszenia w systemie eWUŚ.
- Z jakich usług medycznych mogę skorzystać w bieżącym roku w placówkach Centrum Medycznego Luxmed w ramach aktualnej umowy z NFZ ?
- Recepty na leki refundowane
- Czy lekarz może wystawić receptę na leki refundowane na wizycie komercyjnej?
Każdy lekarz, który zawarł umowę z NFZ na leki refundowane dla pacjentów może takie recepty wystawiać na usługach prywatnych. Lekarz ma też prawo sprawdzić czy pacjent jest ubezpieczony – weryfikując uprawnienia w systemie elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) na podstawie numeru PESEL pacjenta. W przypadku dziecka do 3. miesiąca życia, które może nie mieć jeszcze nadanego własnego numeru PESEL, prawo do świadczeń jest potwierdzone numerem PESEL rodzica lub opiekuna dziecka.
W przypadku braku zgłoszenia w systemie, pacjent będzie miał możliwość wypełnienia oświadczenia w gabinecie lekarskim o przysługującym pacjentowi prawie do świadczeń opieki zdrowotnej, na podstawie którego pacjent będzie miał prawo w danym dniu do otrzymania recepty leki refundowane.
- Czy lekarz może wystawić receptę na leki refundowane na wizycie komercyjnej?
- Badania laboratoryjne
- Co to znaczy być na czczo?
Jeżeli w przygotowaniu określono, że należy być na czczo, oznacza to, że Pacjent powinien zgłosić się na badanie, co najmniej 12 godzin po spożyciu ostatniego posiłku.
Dodatkowo:
- Przed badaniem można pić wyłącznie zwykłą wodę lub gorzką (niesłodzoną) herbatę.
- Nie należy pić kawy, wody smakowej, napojów typu cola light/ cola „zero”, napojów energetycznych, soków.
- Nie należy spożywać posiłków, przekąsek, owoców, warzyw, cukierków odświeżających oddech, żuć gumy, palić papierosów.
- W przypadku niemowląt, dzieci oraz Pacjentów powyżej 60 roku życia na ok. 30 min. przed badaniem wskazane jest wypicie wody lub gorzkiej (niesłodzonej) herbaty. W okresie podwyższonych temperatur (miesiące letnie) takie przygotowanie jest zalecane dla wszystkich Pacjentów.
- Co to Interferencje?
Pojęcie interferencji jest znanym i opisywanym w literaturze fachowej zjawiskiem towarzyszącym badaniom laboratoryjnym. Polega na zakłócaniu przebiegu analizy przez czynniki interferujące, obecne we krwi, surowicy lub innym materiale biologicznym Pacjenta.
Czynniki te są obojętne dla zdrowia, nie wywołują żadnych objawów i skutków chorobotwórczych. Jednakże z uwagi na swoje właściwości i budowę wchodzą w reakcje z odczynnikami używanymi do przeprowadzenia danego testu. Zakłócają przebieg analizy, w efekcie uniemożliwiając uzyskanie wiarygodnego wyniku badania. Do najczęściej wymienianych czynników interferujących zaliczyć można:
- hemolizę (obecność w surowicy/ osoczu krwi hemoglobiny pochodzącej z rozpadu erytrocytów, często jest następstwem problemów z pobraniem krwi),
- lipemię (zmętnienie surowicy/ osocza wywołane obecnością dużej ilości cząsteczek lipidowych tzw. chylomikronów- występujących w zaburzeniach gospodarki lipidowej),
- zanieczyszczenia,
- przyjmowane leki i suplementy,
- przeciwciała heterofilne (cząstki biologiczne obecne w ludzkiej surowicy, wytwarzane przez organizm w odpowiedzi na kontakt z alergenami pochodzenia zwierzęcego (głównie), roślinnego, niektórymi pokarmami, substancjami chemicznymi, farmaceutykami),
- wysokie stężenia hormonów i różnego typu białek o budowie zbliżonej do badanego analitu, występujące fizjologicznie w okresie ciąży.
Współczesna wiedza medyczna nie dostarcza metod ani też narzędzi, umożliwiających dokładną identyfikację, a następnie eliminację czynników interferujących, obecnych w danej próbce krwi. W związku z tym Laboratoria nie posiadają możliwości przeciwdziałania skutkom zjawiska interferencji.
W sytuacji braku możliwości wykonania badania z powodu wystąpienia interferencji, Pacjent proszony jest o zgłoszenie się na ponowne pobranie materiału do badania.
Najczęściej ponowne pobranie materiału pozwala na realizację badania. Prawdopodobnie stężenie lub właściwości czynnika interferującego ulegają takiej zmianie, że czynnik traci wpływ na przebieg analizy.
- Jak mogę odebrać wynik?
O dostępności wyników informujemy Pacjentów poprzez wysłanie SMS, warto zatem zweryfikować poprawność udostępnionego numeru telefonu.
Wyniki można odebrać na podstawie kodu zlecenia przez:
- aplikację Odbiór wyników na luxmedlublin.pl
- aplikację mobilną „Luxmed Lublin” (Sklep Play lub App Store)
- e-Kioski w placówkach Centrum Medycznego Luxmed
W rejestracji bezpośredniej wynik może zostać wydany Pacjentowi, przedstawicielowi ustawowemu Pacjenta lub osobie upoważnionej na podstawie weryfikacji dokumentu tożsamości.
Osobą upoważnioną jest osoba wskazana przez Pacjenta w oświadczeniu wypełnionym osobiście przez Pacjenta w Rejestracji bezpośredniej lub osoba legitymująca się upoważnieniem notarialnym.
Wyniki badań dostępne są również w systemie e-Rezerwacja po zalogowaniu się do „Mojego konta”. W tym celu należy dokonać aktywacji konta w rejestracji bezpośredniej.
- Dlaczego nie należy porównywać wyników z dwóch różnych laboratoriów?
Porównywanie wyników badań z różnych Laboratoriów jest praktyką wielce nie zalecaną, może prowadzić do błędnych interpretacji, a w efekcie mylnych hipotez diagnostycznych.
Dzieje się tak dlatego, że Laboratoria często pracują na sprzęcie różnych producentów, stosują odmienne metody badawcze, jednostki w jakich wyrażane są wyniki, jak też procedury i zestawy do pobierania materiału do badania.
Wszystkie wymienione elementy mają wpływ na wynik badania laboratoryjnego.
Ponadto każde Laboratorium ustala własne zakresy wartości prawidłowych, zgodnie z informacjami dostarczonymi przez producentów aparatów i odczynników.
W sytuacji, gdy wynik badania laboratoryjnego odbiega w sposób znamienny od stanu klinicznego Pacjenta i konieczne jest powtórzenie badania, zaleca się wykonania badania w jak najkrótszym czasie i w tym samym Laboratorium.
Zasada ta dotyczy także monitorowania terapii lekami. W celu uzyskiwania spójnych i miarodajnych wyników Pacjent powinien zgłaszać się na badanie zawsze o tej samej porze dnia do jednego, wybranego Laboratorium.
- Dlaczego Laboratorium nie interpretuje wyników badań?
Interpretacja wyników badań leży wyłącznie w gestii lekarza kierującego, który zna obraz kliniczny Pacjenta (aktualny stan zdrowia, tryb życia, historię choroby, wyniki pozostałych badań diagnostycznych).
Analiza pojedynczych wyników badań bez wiedzy o stanie klinicznym Pacjenta nie może mieć charakteru merytorycznego, zatem pracownicy Biura Obsługi Pacjenta oraz Laboratorium nie dokonują interpretacji wyników.
- Czy mogę porozmawiać z diagnostą?
Większość pytań do diagnostów dotyczy interpretacji wyniku. Diagnosta laboratoryjny, nie będąc lekarzem specjalistą i nie znając obrazu klinicznego Pacjenta nie może podjąć się interpretacji wyniku.
- Czy badanie może zostać pobrane „z palca”?
O możliwości pobrania materiału z krwi włośniczkowej (ukłucie palca) decyduje każdorazowo personel medyczny gabinetu zabiegowego w oparciu o analizę zakresu zlecenia. Personel ma prawo odmówić wykonania pobrania z krwi włośniczkowej.
Pobranie materiału z krwi żylnej, również w przypadku dzieci, jest rozwiązaniem najlepszym, w kontekście zarówno czasu trwania pobrania materiału, możliwości pobrania odpowiedniej ilości materiału oraz ograniczenia do minimum możliwości powstania skrzepów w pobranym materiale.
- Czy mogę być z dzieckiem w trakcie pobrania materiału?
Obecność jednego z rodziców w trakcie badania dziecka jest jak najbardziej wskazana. Spokój rodzica, opanowanie, przekonanie, że nie dzieje się nic złego, przekłada się na zachowanie dziecka.
Obecność większej ilości opiekunów/ rodziny jest nieuzasadniona, przede wszystkim potęguje stres i niepokój dziecka.
Obecność rodziców nie powinna zakłócać pracy personelu. Personel w trakcie zabiegu powinien być skoncentrowany na dziecku. Na wszelkie pytania pracownicy chętnie odpowiedzą przed lub po pobraniu materiału, kiedy będą mogli skupić się na kontakcie z Państwem.
- Kto może przynieść materiał do badania? Czy może osoba niepełnoletnia?
Materiał do badań, ze względu na konieczność weryfikacji danych osobowych, powinien dostarczyć Pacjent, a w przypadku dziecka rodzic bądź opiekun prawny. Osoba niepełnoletnia nie może zlecić wykonania badania, a co za tym idzie dostarczyć materiału do analizy.
- Dlaczego wynik jest wcześniej?
Każdorazowo podajemy Państwu maksymalny czas realizacji badania, który uwzględnia sytuacje związane z koniecznością dokonania analiz kontrolnych, dla wyników, przekraczających zakres referencyjny.
- Czy podany czas oczekiwania na wynik badania laboratoryjnego może ulec zmianie?
Dokładamy wszelkich starań, aby wyniki były dostępne w czasie deklarowanym. Na wydłużenie czasu oczekiwania mogą mieć wpływ czynniki niezależne od Centrum Medycznego Luxmed (np. awaria prądu, awaria analizatora), takie informacje są zwyczajowo umieszczane na stronie odbioru wyników.
Z uwagi na teoretyczną możliwość wystąpienia wyżej opisanych sytuacji, prosimy, aby nie wykonywać badań na dzień przed planowaną wizytą lub w dniu wizyty. Jeżeli nie ma wyraźnych wskazań lekarza co do daty wykonania badania, za badania aktualne uważa się badania wykonane do 7 dni przed wizytą.
- Czy skierowanie jest wymagane?
Skierowanie na badanie laboratoryjne jest wymagane w przypadku wykonywania badań w ramach poradni NFZ oraz w ramach posiadanej opieki abonamentowej (jeśli świadczeniodawca tego wymaga).
W przypadku większości badań, opłacanych przez Pacjenta, skierowanie nie jest wymagane. Należy jednak pamiętać, że wszelkie badania diagnostyczne powinny być wykonywane ze wskazań medycznych, po konsultacji z lekarzem.
Specyficzna terminologia badań diagnostycznych, gdzie nazwy badań różnią się od siebie nieznacznie (w niektórych przypadkach nawet jedną literą), może powodować pomyłki w wyborze właściwego badania, co naraża Pacjenta na dodatkowe koszty, wydłuża również okres oczekiwania na wynik właściwego badania. Dlatego też zalecane jest posiadanie skierowania od lekarz prowadzącego (dowolny druk).
Skierowanie eliminuje możliwość powstania błędów w zakresie zleconych ustnie badań.
Należy też zwrócić uwagę, że niektóre badania (np. test obciążenia glukozą, test obciążenia żelazem), ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa Pacjenta, wykonywane są wyłącznie na podstawie skierowania od lekarza, który ocenia czy stan zdrowia danego Pacjenta pozwala na wykonanie badania.
- Czy moja przychodnia ma umowę z Wami?
Jeżeli Pacjent otrzymuje skierowanie na badania diagnostyczne, przychodnia kierująca wskazuje miejsce realizacji świadczenia. Jeżeli na skierowaniu wskazano Centrum Medyczne Luxmed świadczenie zostanie wykonane w jednej z naszych placówek.
- Czy mogę uzyskać wyniki w języku angielskim?
Każda placówka medyczna, funkcjonująca na terenie Polski prowadzi dokumentację medyczną w języku polskim, w takiej formie wydaje również wyniki badań diagnostycznych.
Jeżeli konieczne jest przetłumaczenie wyników badań na język obcy, Pacjent powinien zgłosić się do tłumacza przysięgłego.
- Co to znaczy być na czczo?
- Badania z zakresu diagnostyki obrazowej
- Jaki jest czas oczekiwania na wyniki badań?
Wszelkie informacje wynik, dotyczące badań laboratoryjnych łącznie, z czasem oczekiwania na dostępne są w Niezbędniku pacjenta. Przypominamy, że czas oczekiwania na wyniki badań laboratoryjnych określony jest w dniach roboczych (bez sobót, niedziel i dni świątecznych).
Wyniki badań diagnostycznych takich jak badanie USG oraz ECHO serca wydawane są od razu po badaniu. Wynik badań RTG wydawany jest również bezpośrednio po badaniu.
- Opis zdjęcia RTG dostępny jest w ciągu 24 godzin w dni robocze;
- Zdjęcia wykonane w piątek po g. 15.00 oraz w sobotę, będą opisane najpóźniej w poniedziałek do g. 20.00 (lub w najbliższy dzień roboczy).
- Czy na komercyjne badania laboratoryjne i diagnostyczne wymagane jest skierowanie od lekarza?
Wszelkie badania diagnostyczne powinny być wykonywane ze wskazań medycznych, po konsultacji z lekarzem. Specyficzna terminologia badań diagnostycznych, gdzie nazwy badań różnią się od siebie nieznacznie (w niektórych przypadkach nawet jedną literą), może powodować pomyłki w wyborze właściwego badania, co naraża pacjenta na dodatkowe koszty, wydłuża również okres oczekiwania na wynik właściwego badania.
Z tego względu, również w przypadku badań komercyjnych, sugerujemy, aby zlecane były one przez lekarza kierującego na dowolnym druku skierowania.
Bezwzględnie skierowania wymagamy m.in. w przypadku badań z zakresu pracowni:
- RTG, z uwagi na wymogi obowiązujące przepisy prawne (Ustawa Prawo atomowe Dz.U.2021.1941).
- Kardiologicznej, z uwagi na konieczność wykluczenia przeciwwskazań zdrowotnych do wykonania badania.
- Jaki jest czas oczekiwania na wyniki badań?
- Szczepienie przeciw grypie
- Kiedy jest najlepszy czas na zaszczepienie się przeciwko grypie?
Najlepszy okres na zaszczepienie się przeciwko grypie to okres wczesnej jesieni: od września do października. Jest to czas poprzedzający występowanie grypy, (w Polsce to czas między listopadem a marcem).
- Czas uzyskania odporności po zaszczepieniu
- Słyszy się, że ktoś miał zapalenie ucha lub oskrzeli jako powikłanie grypy. Czy to prawda?
Tak, ostatnio mówi się o szczepieniach przeciw grypie nie tylko w kontekście uniknięcia zachorowania ale w dużej mierze jako ochrona przed powikłaniami po grypie, które niekiedy mogą być naprawdę niebezpieczne.
- Powikłania po grypie
- Zapalenie mięśnia sercowego
- Zapalenie płuc i oskrzeli
- Zapalenia ucha środkowego, które mogą doprowadzić do częściowej utraty słuchu (zwłaszcza u dzieci), a w skrajnych wypadkach - nawet do głuchoty
- Zapalenie zatok
- Zapalenie opon mózgowych i mózgu
- Zapalenie mięśni z towarzyszącą niewydolnością nerek, u małych dzieci biegunki, które mogą prowadzić do ciężkiego odwodnienia
- U przewlekle chorych np. nasilenie napadów padaczkowych
- Po co mam iść do lekarza przed szczepieniem?
To lekarz m.in. na podstawie wywiadu chorobowego podejmuje decyzję czy pacjent może być zaszczepiony i kiedy. Ma to na celu wykluczenie ewentualnych komplikacji zdrowotnych. Z tego też powodu, pacjent powinien zostać zaszczepiony do 24 godzin od kwalifikacji.
- Jak długo utrzymuje się odporność po szczepieniu?
Odporność utrzymuje się przez 6–12 miesięcy. Oznacza to, że jesteśmy uodpornieni na cały sezon infekcji grypowych, do czasu nadejścia następnego wirusa.
- Czy jeżeli raz zaszczepimy się przeciwko grypie to musimy kontynuować szczepienie co roku?
Grypa, w przeciwieństwie do innych chorób nie pozostawia trwałej odporności, ponieważ wirusy grypy ulegają przemianie tzn. mutacji - oznacza to, że szczepionka przeciwko grypie działa tylko przez jeden sezon.
- Jakie są różnice między grypą a przeziębieniem?
Cechy Grypa Przeziębienie początek choroby nagły powolny temperatura ciała powyżej 38ºC mniej niż 38 ºC dolegliwości stawowo-mięśniowe bardzo często rzadko ból głowy bardzo często rzadko samopoczucie bardzo złe umiarkowane suchy kaszel często rzadko powikłania często rzadko - Jak to? Zaszczepiłem się, a jednak zachorowałem
Prawda polega na tym, że złapaliśmy infekcję grypopochodną, na którą nie ma niestety szczepionki. I powinniśmy się od razu pocieszyć – nie jest ona tak groźna dla zdrowia jak grypa.
Istnieje około 100 wirusów wywołujących infekcje górnych dróg oddechowych, ale tylko Myxovirus influenzae A i B jest odpowiedzialny za PRAWDZIWĄ GRYPĘ.
Po zaszczepieniu nie można zachorować na grypę gdyż dostępne szczepionki zawierają "zabite" wirusy, które mają za zadanie wytworzyć przeciwciała a nie spowodować zachorowanie. - Po jakim czasie można się zaszczepić jeżeli pacjent miał infekcję ale nie brał antybiotyku?
- Kiedy można się zaszczepić po przebytej chorobie gdy pacjent przyjmował antybiotyk?
Szczepienie można wykonać po 2-3 tygodniach od zakończenia przyjmowania antybiotyku. Ostateczną decyzję czy już można wykonać szczepienie, podejmuje lekarz podczas kwalifikacji pacjenta przed zaszczepieniem.
- Ciąża, karmienie piersią a szczepienie przeciw grypie
Stany te nie są przeciwwskazaniem do szczepienia.
Jednak decyzję o ewentualnym zaszczepieniu podejmuje pacjentka i lekarz po przeanalizowaniu wskazań i przeciwwskazań do szczepień. - Odstępy między szczepieniami np. grypa a WZW, grypa a kleszcze
- Można szczepić jednoczasowo (tego samego dnia) w dwa różne miejsca
- Jeżeli szczepienie w różnych terminach, odstęp między szczepieniami – ustala lekarz podczas kwalifikacji
- Wskazania do szczepienia
- Osoby, które na co dzień stykają się z wieloma ludźmi czyli właściwie każdy z nas
- Osoby narażone na duże zmiany temperatury ze względu na wykonywany zawód
- Osoby chore na przewlekłe choroby (rak, przeszczepy i leczenie immunosupresynej, astma, cukrzyca, choroby nerek, zespół zaburzenia odporności itp)
- Wszystkie kobiety, które planują ciążę na sezon grypowy
- Osoby starsze
- Przeciwwskazania do szczepienia
- Uczulenie na białko jaja kurzego (hoduje się na nim wirusy grypy)
- Ostra choroba przebiegająca z gorączką
- Okres zaostrzenia choroby przewlekłej
- Zespół Guillain-Barre w wywiadzie (schorzenie neurologiczne)
- Wiek poniżej 6 miesięcy
- Nadmierne odczyny poszczepienne po poprzedniej szczepionce przeciw grypie
- Schemat szczepień
Rodzaj szczepionki: Vaxigrip Tetra (czterowalentna) Influvac Tetra (czterowalentna) Cykl szczepień: Dorośli
- 1 dawka 0,5 ml
Dzieci od ukończenia 6 m-ca życia do 17 roku życia:
- 1 dawka 0,5 ml
Dzieci poniżej 9 roku życia:
- które uprzednio nie były szczepione p/grypie należy podać drugą dawkę 0,5 ml po upływie co najmniej 4 tygodniDorośli
- 1 dawka 0,5 ml
Dzieci w wieku od 3 do 17 lat
- 1 dawka 0,5 ml
Dzieci w wieku od 3 do 8 lat
- które uprzednio nie były szczepione p/grypie należy podać drugą dawkę 0,5 ml po upływie co najmniej 4 tygodni - Szczepionka jest ekonomiczna
TAK, Jeśli porównamy koszt szczepionki – 40 złotych - z kosztem leczenia grypy (antybiotyki, aspiryna, paracetamol, syrop na kaszel, witaminy, itp.) – to okaże się, że szczepionka jest 3-4 krotnie tańsza. Skrupulatni powinni doliczyć jeszcze koszt 2 tygodniowego przestoju w pracy i interesach, jaki zwykle powoduje grypa.
- Kiedy jest najlepszy czas na zaszczepienie się przeciwko grypie?
- Wydawanie dokumentacji medycznej
- W jaki sposób mogę otrzymać kopię dokumentacji medycznej?
Kopia dokumentacji medycznej wydawana jest na wniosek Pacjenta, przedstawiciela ustawowego Pacjenta lub osoby upoważnionej przez Pacjenta złożony w Rejestracji bezpośredniej lub przy pomocy e-Formularza dostępnego po zalogowaniu do modułu Moje konto
- Czy wniosek jest konieczny do otrzymania kopii badań laboratoryjnych lub RTG cyfrowego?
Kopie wyników badań laboratoryjnych oraz RTG cyfrowego wydawane są na bieżąco w Rejestracji, na podstawie kodu zlecenia lub po weryfikacji tożsamości Pacjenta. Wypełnianie wniosku nie jest w tym przypadku wymagane.
- Kiedy mogę odebrać przygotowaną kopię dokumentacji medycznej?
Kopia dokumentacji medycznej zostanie przygotowana w ciągu 14 dni roboczych od daty złożenia wniosku. Podany czas oczekiwania ma charakter orientacyjny i jest zależny od formy zapisu i archiwizacji wnioskowanej dokumentacji (dokumentacja papierowa, dokumentacja elektroniczna).
Status realizacji wniosków złożonych przez E-Formularz Pacjent może weryfikować po zalogowaniu się do modułu Moje Konto.
W przypadku wniosków składanych w Rejestracji, kopia dokumentacji medycznej może być wydana w dniu zgłoszenia wniosku, jeżeli całość dokumentacji z wnioskowanego okresu jest zapisana w formie elektronicznej. Weryfikacja dokonywana jest bezpośrednio w Rejestracji.
- Czy wniosek muszę złożyć osobiście?
W przypadku wniosków składanych w Rejestracji bezpośredniej wniosek może złożyć w imieniu Pacjenta przedstawiciel ustawowy lub osoba upoważniona. W przypadku korzystania z e-Formularza wniosek składa po zalogowaniu Pacjent, będący głównym użytkownikiem Mojego konta.
- Czy muszę osobiście odebrać przygotowaną kopię dokumentacji medycznej?
Przygotowana kopia dokumentacji medycznej może zostać wydana Pacjentowi, przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej wyłącznie na podstawie weryfikacji aktualnego dokumentu tożsamości. Osobą upoważnioną jest osoba legitymująca się upoważnieniem notarialnym lub osoba wskazana przez Pacjenta w oświadczeniu w wypełnionym osobiście przez Pacjenta lub przedstawiciela ustawowego w Rejestracji bezpośredniej. Z uwagi na przepisy dotyczące ochrony danych osobowych i danych medycznych inne rodzaje upoważnienia nie będą honorowane, z uwagi na brak możliwości weryfikacji ich autentyczności.
- Czy mogę otrzymać kopię dokumentacji medycznej na maila?
Kopia dokumentacji medycznej nie jest wysyłana pocztą tradycyjną lub elektroniczną na adres wskazany przez Pacjenta, z uwagi na brak możliwości weryfikacji tożsamość odbiorcy oraz zabezpieczenia poufności przesyłki.
- Czy mogę uzyskać kopie dokumentacji medycznej w trybie pilnym?
W przypadku, gdy kopia wnioskowanej dokumentacji zapisana jest w formie elektronicznej, jej wydanie może nastąpić w dniu złożenia wniosku. Dokumentacja papierowa znajduje się w Archiwum głównym znajdującym się poza Filiami Centrum Medycznego Luxmed, podany czas oczekiwania na wydanie dokumentacji (do 14 dni roboczych) jest optymalny do jej odnalezienia i przygotowania. Przepisy prawa nie nakładają na podmioty prowadzące działalność medyczną wydania kopii dokumentacji w trybie pilnym Pacjentom. Tryb pilny wydawania/udostępniania kopii dokumentacji jednoznacznie określa Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania, dla podmiotów lub organów wyszczególnionych w Ustawie z dnia 06 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Potrzebuje dokumentacji w trybie pilnym w związku z koniecznością wykonania pilnie operacji/udania się do szpitala?
Każda placówka szpitalna, przez wykonaniem jakiegokolwiek zabiegu polegającego na naruszeniu struktury tkanek, jest zobligowana każdorazowo przed zabiegiem, wykonać niezbędne badania laboratoryjne i diagnostyczne. Okazanie przez pacjenta wcześniej wykonanych wyników badań nie zwalnia placówki szpitalnej z tego obowiązku, nie ma wpływu na przyśpieszenie zabiegu. Przepisy dotyczą zarówno zabiegów i leczenia planowego, jak również przyjęć w trybie nagłym. W przypadku, gdyby dokumentacja taka była niezbędna, jest ona przekazywana bezpośrednio do placówki medycznej na drodze administracyjnej, bez konieczności udziału pacjenta w pośredniczeniu pomiędzy tymi placówkami. Kopia dokumentacji medycznej w takich przypadkach udostępniana jest na podstawie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
- Jestem w szpitalu, nie mam możliwości osobistego złożenia wniosku ani osobistego odebrania wniosku, a dokumentacja jest niezbędna dla lekarzy?
Wydanie kopii dokumentacji medycznej pacjenta dla placówek medycznych możliwe jest na drodze administracyjnej, bez konieczności udziału pacjenta w pośredniczeniu pomiędzy tymi placówkami. Kopia dokumentacji medycznej w takich przypadkach udostępniana jest na podstawie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
- Jakie przepisy określają zasady i tryb wydawania kopii dokumentacji medycznej?
- Ustawa z dnia 06 listopada 2008r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania,
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych.
- W jaki sposób mogę otrzymać kopię dokumentacji medycznej?